اوّلین نگاه به کانستراکت ۳

بسم الله الرحمن الرحیم
ما می‌خواهیم به مرور شک و تردیدها و حدس و گمان‌هایی که درباره‌ی کانستراکت ۳ زده می‌شود رو تموم کنیم. و امروز می‌خواهیم در مورد بعضی از چیزهای جدید و مهم در این زمینه صحبت کنیم.

اوّلین مورد این که با اجازه‌ی Aurelien Regard، سازنده‌ی بازی The Next Penelope سورس این بازی رو که با کانستراکت ۲ ساخته شده بود، وارد کانستراکت ۳ کردیم و بدون مشکل یا کم بودن سرعت روی مرورگر کروم اجرا شد! این بازی یکی از بزرگترین پروژه‌هایی است که با کانستراکت ساخته شده است (با حجمی حدود ۴۰۰ مگابایت). کروم بسیار عالی از پس پروژه‌هایی به این بزرگی بر می‌آید.

رابط کاربری

رابط کاربری کانستراکت ۳ دوباره از اوّل طرّاحی شد. ولی در این طرّاحی مجدّد سعی کردیم خیلی از قسمت‌های کاربردی که در کانستراکت ۲ بود رو حفظ کنیم مثل چیدمان پنل‌ها و نوار Properties. دیدگاه ما در این طرّاحی مجدّد سادگی و مینیمال بودن هر چه بیشتر محیط کار است که از شلوغی جلوگیری می‌کند و کمک می‌کند که روی موضوع اصلی تمرکز کنید. روبان حذف شد و به جای آن یک منو گذاشته شده است که قابلیّت‌های اصلی‌تر کانستراکت در آن قرار دارد.

از آن‌جایی که کانستراکت ۳ تحت مرورگر نوشته شده است، تمام رابط کاربری آن توسّط زبان CSS قابل تغییر است. ما یک سیستم عالی برای theme خواهیم ساخت که همه بتوانند قیافه‌ی کانستراکت رو طبق سلیقه‌ی خودشون تغییر بدهند.

Log in در Construct 3

شما می‌توانید با همان اکانتی که در سایت سیرا دارید، در کانستراکت ۳ وارد شوید. این باعث می‌شود که در هر کامپیوتری بتوانید با کانستراکت ۳ کار کنید، در خانه، سر کار یا در مدرسه. دیگر نیازی نیست در این کامپیوترها چیزی نصب کنید.

صفحه‌ی نمایش کیفیت بالا

در صفحه‌ی نمایش‌های کیفیت بالا هیچ مشکلی وجود ندارد و تمام جزئیات بزرگنمایی می‌شوند. از آن‌جایی هم که برای آیکون‌ها از فرمت SVG استفاده کردیم، این بزرگنمایی هیچ کاهشی در کیفیت آن‌ها ایجاد نمی‌کند. همه‌ی آیکون‌ها هم به صورت تخت (flat) و مدرن دوباره طرّاحی شده اند، مشابه آیکون‌های «متریال دیزاین گوگل». رندر شدن تصاویر هم توسّط WebGL 2 انجام می‌شود که عملاً فرقی با حالت native نمی‌کند. نوار وضعیّت نیز فقط در مواقعی که لازم باشد نمایش داده می‌شود.

بهبودهای نوار Properties

برای سادگی کار، تغییرات خیلی خوبی در این نوار داده شده است. مثلاً یک دکمه‌ی «…» در کنار کادرهای متنی وجود دارد که با کلیک روی آن پنجره‌ای مجزّا باز می‌شود که با تسلّط بیشتر و راحت‌تر متن‌های طولانی‌تر را در آن‌ها تایپ کنید. به جای لیست‌هایی که فقط شامل دو گزینه‌ی on و off بودند از چک‌باکس استفاده شده که کافیست فقط تیک بزنید. می‌توانید در این کادرها محاسبات ریاضی تایپ کنید. مثلاً بنویسید ۱۹۲۰/۲ که می‌شود ۹۶۰. حتّی می‌توانید از بعضی از اکسپرشن‌های سیستم مثل sqrt هم استفاده کنید. مقدارهای عددی با درگ کردن موس به سادگی تغییر می‌کنند و نتیجه‌ی تغییرشان هم سریعاً اعمال می‌شود.

کامل

شاید تعجّب کرده باشید که چه طور بعضی از کارهایی که قبلاً توسّط ابزارهای اضافی انجام می‌دادیم رو در مرورگر انجام خواهیم داد (مثلاً برای مینیفای کردن کد از جاوا و برای فشرده‌سازی تصاویر از PNGCrush استفاده می‌کردیم). ما نمی‌خواهیم قابلیّت‌های کمتری را روی مرورگر داشته باشیم. به همین دلیل مجموعه‌ای از ابزارهای معادل ساختیم و چندتا از آن‌ها را به asm.js کامپایل کردیم که کارایی (Performance) در حد نزدیک به native باشد. بعد حتّی یک قدم فراتر گذاشتیم و یک ساختار زمان‌بندی ایجاد کردیم که کارها را به صورت موازی روی تمام هسته‌های موجود CPU اجرا کند تا به بیشترین کارایی ممکن دست پیدا کنیم (با استفاده از WebWorkerها). همه‌ی این موارد تضمین می‌کند که ما هرکاری را بتوانیم در مرورگر انجام دهیم، نه این که فقط یک نسخه‌ی کوچک یا lite از کانستراکت ۳ را روی مرورگر داشته باشیم.

آیا می‌توان با کانستراکت ۳ آفلاین هم کار کرد؟

بله، کانستراکت ۳ به صورت آفلاین کار می‌کند! ما از آخرین تکنولوژی Service Workerها استفاده کردیم که در اوّلین باری که وارد می‌شوید، کلّ برنامه کاملاً دانلود شود و در دفعات بعدی مستقیماً از روی دیسک‌تان بارگزاری شود. بنابراین می‌توانید به صورت آفلاین و بدون داشتن اینترنت با آن کار کنید، و پیغام خطا یا چیز دیگری دریافت نمی‌کنید. کانستراکت ۳ بدون هیچ مشکلی در این حالت کار خواهد کرد. ما درک می‌کنیم که اگر کاربران را مجبور کنیم که آنلاین باشند، خیلی‌هایشان ناراحت می‌شوند، بنابراین به سختی کار کرده‌ایم که بتوانیم آن را به صورت آفلاین و کاملاً نرم و روان اجرا کنیم.

البته که می‌توانید پروژه‌های خود را نیز به صورت آفلاین نگهداری کنید! ما فکر می‌کنیم برای بیشتر کاربران ذخیره و بارگزاری پروژه روی فضای ابری راحت‌تر است. مخصوصاً اگر از چند دستگاه برای کار روی پروژه استفاده می‌کنند. ولی باز هم شما را مجبور نمی‌کنیم. شما همچنان می‌توانید پروژه‌هایتان را روی دستگاه خودتان ذخیره و بارگزاری کنید، مثل کانستراکت ۲.

در آینده می‌خواهیم نسخه‌های تحت دسکتاپِ ویندوز، لینوکس و مک برای کانستراکت ۳ بسازیم. این نسخه‌ها شبیه به کانستراکت ۲ هستند. یعنی آن‌ها را دانلود می‌کنید، نصب می‌کنید و غیره. این نسخه‌ها قابلیّت‌های کوچکی نیز خواهند داشت که نسخه‌ی تحت مرورگر ندارد. مثلاً پشتیبانی بهتر از Copy و Paste. و ذخیره‌ی پروژه به صورت پوشه‌ای در یکی از پوشه‌های کامپیوتر خودتان. همچنین می‌توان این نسخه‌ها را در کامپیوترهایی که هرگز به اینترنت دسترسی ندارند نیز نصب کرد.

کانستراکت ۲ چه کار می‌شود؟

ما کانستراکت ۲ را نیز حفظ خواهیم کرد. تمرکز اصلی ما برای کانستراکت ۲ نگهداری آن و اضافه کردن بعضی از قابلیّت‌های جدیدی است که برای کانستراکت ۳ در نظر گرفته شدند. ما هنوز باگ‌ها را رفع می‌کنیم و در صورت به وجود آمدن مشکلاتی به خاطر اشکال یا تغییرات مرورگرها، موتور را به‌روزرسانی خواهیم کرد.

بیشتر نشانم بده!

تصاویر زیر قسمت‌های بیشتری را از کانستراکت ۳ به شما نشان می‌دهد. روی هر عکس کلیک کنید تا آن را در اندازه‌ی اصلی ببینید.

[عکس: c3-osx-glokar-thumb.png]

پیش‌نمایش یک پروژه در سیستم عامل مک با کانستراکت ۳

[عکس: c3-ubuntu-thumb.png]
استفاده از چند پنجره در کانستراکت ۳ در سیستم عامل اوبونتو

[عکس: c3-windows-events-thumb.png]
طرّاحی جدید سیستم ایونت کانستراکت ۳ در ویندوز

[عکس: c3-chromeos-thumb.png]
کانستراکت ۳ در سیستم عامل کروم (Chrome OS)، به صورت یک اپلیکیشن معمولی، بدون رابط کاربری مرورگر

این‌هایی که گفتیم فقط یک ذرّه از قابلیّت‌های کانستراکت ۳ بود. منتظر مطالب بعدی در مورد قابلیّت‌های کانستراکت ۳ باشید. فردا مطلب بعدی منتشر می‌شود.

سؤالات فنی خود را فقط در انجمن بپرسید. در غیر این صورت پاسخ داده نخواهد شد.
۶ نظر

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای مرجع تخصصی کانستراکت محفوظ است.