آموزش کامل ذخیره کردن بازی

بسم الله الرّحمن الرّحیم

save-icon

دوستان یکی از اصول اصلی و پایه ساختن هر بازی داشتن یک منبع برای ذخیره کردن اطلاعات درون بازی است که همانطور که شاهد هستید کمتر بازی پیدا می شود که از ذخیره کردن درون بازی استفاده نکرده باشد حالا امروز می خواهیم شما را با روش های ذخیره کردن بازی در کانستراکت2 آشنا کنیم.

  • استفاده از شئ سیستم (Save & Load)
  • استفاده از شئ وب استوریج (Web storage)
  • استفاده از شئ لوکال استوریج (Local storage)

فعلا در حال حاضر این سه روش برای ذخیره کردن بازی وجود دارد اما اینکه از کدام برای ذخیره سازی در بازی استفاده کنیم؟

  1. استفاده از ذخیره سازی شئ سیستم مزایا و معایبی دارد و در همه بازی ها نمی توان ازش به عنوان ذخیره بازی استفاده کرد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

sهمانطور که مشاهده می کنید در اکشن های شئ سیستم چنین گزینه هایی وجود دارد که روش ذخیره کردن را برای شما را بسیار آسان کرده است. برای ذخیره سازی بازی از Save و برای بارگزاری از Load استفاده می کنیم.

Untitled-2

همانطور که می بینید در اونت 1, پس از کلیک شدن بر روی دکمه save, بازی ما را همان لحظه در شناسه دلخواه “save_car” ذخیره می کند (مانند متغیر ها و مکان های اسپریت و …) و حالا برای خواندن ذخیره ها از اکشن Load استفاده می کنیم که باید همان شناسه ای(“save_car”) که داده بودیم را برای این اکشن نیز بدیم حالا اگر بازی را تست کنید و دکمه save را بزنیم بازی ذخیره می شود و اگر دکمه Load را بزنیم بازی ما به آخرین ذخیره بارگزاری می شود.

آیا حتما باید از دکمه Save & Load برای بارگزاری و ذخیره استفاده کنیم؟

خیر, شما می توانید با هر اونتی که نیاز دارید بازی را ذخیره کنید مثلا بجای دکمه Load می توانید از اونت On start of layout استفاده کنید و بجای دکمه save نیز از اونت on end of layout استفاده کنید که در شروع لیوت خودکار آخرین ذخیره را بارگزاری کند و پس از خارج شدن از لیوت بازی را ذخیره کند:

esیا اصلا می توانید از اونت های On collision استفاده کنید که در صورت برخورد اسپریت ها به هم بازی ذخیره شود و اینکه از کدام استفاده کنیم اختیار با شماست و می توانید از اونت های دیگری نیز استفاده کنید.

در بعضی از بازی ها بخصوص سبک استراتژیکی , کاربر اسم ذخیره بازی خود را می نویسد و دفعه بعد با همان اسم به همان ذخیره قبلی خود ادامه میدهد مثل بازی قلعه که شما می خواهید بازی را ذخیره کنید یک اسم براش انتخاب می کنید; اما برای اینکار باید از این روش استفاده کنید که موقعی که کاربر میخواد بازی را ذخیره کند یک تکس باکس باز می شود و کاربر اسم ذخیره را می نویسد و دوباره که خواست همان ذخیره قبلی را بارگزاری کند همان اسمی که برای ذخیره نوشته بود را وارد می کند و بازی به حالت قبلی لود می شود به مثال زیر نگاه کنید:

sd

اما در چه بازی هایی از این ذخیره سازی استفاده کنیم؟

این روش برای بازی های استراتژیکی و بازی های سبک کارتی یا بازی های پلتفرمی و یا بازی هایی که مرحله ها طولانی هست استفاده می شود اما برای بازی هایی مثل رکوردی و … که هر دفعه از دوباره لیوت آغاز می شود مناسب نیست و باید از روش های بعدی استفاده کنید. (پایان روش اول)

سؤالات فنی خود را فقط در انجمن بپرسید. در غیر این صورت پاسخ داده نخواهد شد.
۱۰ نظر

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای مرجع تخصصی کانستراکت محفوظ است.