دیباگر (Debugger)

سربرگ Inspect

دیباگر دارای سه سربرگ است: سربرگ Inspect، Watch، و Profile. سربرگ Inspect برای مشاهده و ویرایش مقادیر به کار می‌رود.

نمای Inspect به دو بخش تقسیم می‌شود: در سمت چپ لیستی از تمام آبجکت‌تایپ‌های پروژه نمایش داده می‌شود، که شامل شیء System نیز می‌شود، و در سمت راست جدول‌هایی قرار دارند که مقادیر مربوط به شیء انتخاب شده را نمایش می‌دهند، مثل کاری نوار ویژگی‌ها می‌کند.

لیست اشیاء

روی یک آبجکت‌تایپ کلیک کنید تا زیرمجموعه‌های آن دیده شود. تعداد اینستنس‌های هر آبجکت‌تایپ بعد از نام آن داخل پرانتز نمایش داده می‌شود. اگر آبجکت‌تایپ فقط یک اینستنس داشته باشد، یا شیئی سراسری باشد مثل شیء System یا شیء Audio، به سرعت شروع به بررسی شیء می‌کند. در غیر این‌صورت لیستی از تمام اینستنس‌های شیء را با توجّه به شناسه‌ی شاخص‌شان (IID) نشان می‌دهد با کلیک روی اینستنسی خاص فقط همان اینستنس بررسی می‌شود.

نمای مقادیر

مثل نوار ویژگی‌ها، نمای مقادیر جدول‌هایی دسته‌بندی شده را نمایش می‌دهد که همه‌ی اطّلاعات مربوط به شیء مورد بررسی قرار گرفته را در بر دارند. مقادیری که نمایش داده می‌شوند به شیئی بستگی دارند که مورد بررسی قرار گرفته‌است؛ برای مثال شیء اسپرایت اطّلاعاتی را در مورد فریم انیمیشن، شیء Audio اطّلاعاتی را در مورد موسیقی یا صدایی که در حال حاضر دارد پخش می‌شود، و شیء سیستم اطّلاعاتی را در مورد انجین، لیوت و لایه‌ها به ما می‌دهد. اکثر این مقادیر در نوار ویژگی‌ها و همچنین در اکسپرشن‌های اشیاء نیز قابل تنظیم هستند.

متغیّرهای اینستنس و مقادیر مربوط به رفتارها نیز اگر شیئی آن‌ها را داشته‌باشد نمایش داده می‌شوند.

معمولاً مشاهده‌ی این مقادیر در هنگام اجرای بازی می‌تواند مفید واقع شود. با این حال این مقادیر قابل ویرایش نیز هستند. مثل نوار ویژگی‌ها، روی یک مقدار کلیک کنید و یک مقدار جدید تایپ کنید تا تغییرش دهید. مقادیری که تغییر کرده‌اند به حالت درشت (Bold) نمایش داده می‌شوند. همه‌ی مقادیر قابل ویرایش نیستند، آن‌هایی که پس‌زمینه‌ی خاکستری کم‌رنگ دارند فقط خواندنی هستند. این می‌تواند روشی عالی برای امتحان نحوه‌ی کار پروژه باشد.

آیکون چشم که در سمت راست مقدارها قرار دارد می‌تواند برای اضافه کردن آن مقدار به سربرگ Watch استفاده شود. این موضوع کمی بعد به صورت مفصّل مورد بررسی قرار گرفته‌است.

قسمت Tools به شما این توانایی را می‌دهد که شیء مورد بررسی را نابود کنید. به طور پیش‌فرض در بازی، دور شیء مورد بررسی مستطیلی قرمز دیده می‌شود. اگر این کار حواس شما را پرت می‌کند، تیک Highlight را بر دارید.

اشیائی که در کانتینر قرار گرفته‌اند لیستی از پیوندهایی را آماده می‌کنند تا سایر اینستنس‌هایی را که با شیء مورد نظر در کانتینر قرار دارند مورد بررسی قرار دهید.

سربرگ Watch

سربرگ inspect به شما اجازه می‌دهد تا در یک لحظه مقادیر مربوط به فقط یک شیء را مشاهده کنید، و معمولاً شامل اطّلاعات بسیار زیادی می‌شود، که شاید به دانستن بیشتر آن‌ها علاقه‌ای نداشته باشید. با کلیک بر روی آیکون چشم در کنار مقدارهای سربرگ Inspect، آن مقدار تنها به سربرگ Watch اضافه می‌شود. این کار به شما اجازه می‌دهد تا مقدارهای مختلف مربوط به اشیاء مختلف را در یک فضا کنار هم ببینید، همچنین تعداد مقادیری که نمایش داده می‌شوند را کاهش دهید تا فقط مقادیری را که دوست دارید ببینید.

اضافه کردن به سربرگ watch دیباگر

در سربرگ Watch هم مثل سربرگ Inspect مقادیر قابل ویرایش هستند.

سربرگ Watch در سمت راست مقادیر به جای چشم، علامت ضربدر نمایش می‌دهد. روی آن کلیک کنید تا مقدار مورد نظر از سربرگ Watch حذف شود. توجّه داشته‌باشید که اگر مقداری مربوط به یک شیء را در سربرگ Watch وارد کنید و بعد آن شیء در بازی نابود شود، مقدار مربوط به آن به صورت خودکار از این سربرگ حذف می‌شود.

تیترهای دسته‌بندی مقدارها هم آیکون چشم یا ضربدر خودشان را دارا هستند. با کلیک روی آن‌ها می‌توانید کلّ آن قسمت را به نوار Watch اضافه کنید و یا حذف کنید.

سؤالات فنی خود را فقط در انجمن بپرسید. در غیر این صورت پاسخ داده نخواهد شد.
۳ نظر

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای مرجع تخصصی کانستراکت محفوظ است.