آموزش کامل ذخیره کردن بازی

2:استفاده از شئ وب استوریج برای ذخیره دائمی و موقت متغیر ها که اگر از نسخه کانستراکت r204 استفاده می کنید در حالت عادی مخفی شده در صفحه شئ ها نیست ولی برای اینکه ظاهر بشه باید بر روی صفحه شئ ها راست کلیک کنید و تیک گزینه Show deprecated plugins را بزنید تا ظاهر شود.

12

قبل از شروع آموزش  شما را با اونت ها و اشکن های موجود در پلاگین آشنا می کنیم:

  • اونت های موجود در پلاگین وب استورچ:

weدو نوع برای ذخیره کردن وجود دارد یکی دائمی (Local) و دیگری موقت (Session) که برای یه مدت محدود مقدار را ذخیره می کند اما گزینه های موجود:

  • Compare key value: یک اونت شرطی است که مقدار درون key شما را برسی می کند و اگر شرط برقرار باشد اکشن ها رخ میدهد و دو نوع هم داریم متغیر های عدد (as number) و متغیر های نوشتاری(as text).
  • local key exists: برای پیدا کردن key یا بهتره بگیم برسی وجود key که معمولا به اونت های شروع لیوت پیوست می خوره و برسی را انجام میده و وقتی گزینه را انتخاب می کنید مانند تصویر زیر یک key از شما می خواهد که باید برای هر متغیر که می خواهید در بازی ذخیره کنید یک key تعریف کنید.(key ها مثل اسمی برای ذخیره کردن مقدار متغیر هست که به صورت دلخواه می توانید وارد کنید ولی هر key یک اسم متفاوت).
  • Session Key exists:دقیقا مثل بالایی هست با این تفاوت که بالایی دائمی ذخیره می کند ولی این گزینه بصورت موقت ذخیره سازی می کند.(کاربرد بسیار کمی دارد).
wes

به طور مثال : “key=”save_scores

  • اکشن های موجود در پلاگین وب استورچ:

wes_ac

  • Clear local storage: پاک کردن مقدار key های دائمی.
  • Remove local value:حذف یک مقدار key از مقدار های دائمی.
  • set local value:گرفتن مقدار متغیر و ذخیره کردن در key بصورت دائمی (همون نقش save را داره فقط اسمش فرق کرده و باید key و متغیری که قراره ذخیرش کنیم را بهش بدیم)

نکته: پایینی ها هم مثل بالایی ها هستند با این فرق که اگر از ذخیره کردن موقت استفاده کردین باید از اکشن هایی پایینی استفاده کنید.

اما چطور ازش استفاده کنیم؟

این پلاگین بر خلاف اسمی که داره برای ذخیره کردن مقدار در سیستم بازی‌کن بکار میره مثلا شما می خواهید یک بازی رکوردی بسازید و هر دفعه که کاربر رکورد زد و یا امتیاز دریافت کرد مقدارش ذخیره بشه و بهتره بگیم روشی خوب برای ذخیره سازی متغیر ها.

روش ذخیره کردن به این صورت هست که باید برای هر یه متغیر یک key تعریف کنیم و در شروع بازی اگر چنین key هایی در بازی وجود داشت مقدار متغیر ما را به مقدار ذخیره شده در key برگردونه:

Untitled-2

همانطور که مشاهده می کنید یک متیغر به اسم “Score” داریم و می خواهیم مقدارش را ذخیره کنیم در اونت 1 در تصویر , گفتیم که در شروع بازی و یک شرط دیگه هم بهش اضافه کردیم که اگر “save_scores” وجود داشت مقدار متغیر ما به (save_scores) تغییر کنه تقریبا کارش مثل Load کردن هست منتها فقط برای یک مقدار و در نهایت در اونت 2 تصویر , گفتیم که اگر روی دکمه ای کلیک شد مقدار متغیر را ذخیره کنه.(set local key) که در اولی باید اسم key را وارد کنید و در دومی باید متغیر را انتخاب کنید. حالا اگر متغیر مقدارش که الان 0 است در بازی تغییر کند مثلا بشه 87 و دکمه را بزنیم مقدار ذخیره می شود و دوباره وارد بازی بشین مقدار همان 87 است.

حالا اگر 10 تا متغیر داشتیم چکار کنیم؟

مثلا اگر 10 تا متغیر داشته باشیم باید برای هر 10 تا هم جداگانه key بسازیم مثل تصویر زیر:

1

الان یکی متغیر Score است و دیگری متغیر Name است اما فقط مقدار متغیر ها را ذخیره نمی کنه بلکه حتی مقدار Text و  Textbox نیز می تواند ذخیره کند که در تصویر بالا می بینید و اینکه از چه اونتی برای ذخیره کردن و بارگزاری استفاده کنیم نیز مثل روش اول در دست شماست و کاربرد این نوع روش برای ذخیره حرفه ای بیشتر بازی ها بکار میره که فقط قصدشون ذخیره مقدار ها هست. (پایان روش دوم)

سؤالات فنی خود را فقط در انجمن بپرسید. در غیر این صورت پاسخ داده نخواهد شد.
۱۰ نظر

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای مرجع تخصصی کانستراکت محفوظ است.