چگونه بازی پلتفرم بسازیم؟
|اضافه کردن رفتار[1]
کانستراکت 2 یه عالمه رفتار داره. این رفتارها باعث میشن اشیاء یه کارایی رو که از قبل براشون تعریف شده انجام بدن، که بیشتر اوقات یه عالمه توی زمان صرفهجویی میشه. امکانش وجود داره که همهی کارهایی رو که رفتارها انجام میدن با سیستم ایونت[2] انجام بدین، امّا معمولاً کار سختیه و وقت زیادی رو ازتون میگیره، به خاطر همین این رفتارهای دم دستی بازیتون رو خیلی سریع راه میاندازن و اجرا میکنند.
یکی از این رفتارها رفتار Platform هست که ما رو از شرّ پیچیدگیهای ساخت حرکت پلیر راحت میکنه. امّا نکتهی مهمّی که اینجا وجود داره اینه که این رفتار باید به یک شیء مستطیلی شکل و نامرئی داده بشه و پلیر همیشه روی این مستطیل باشه. اگه شیئی که بهش رفتار پلت فرم میدیم انیمیشن نداشته باشه رفتار Platform خیلی بهتر کار میکنه، چون تغییر فریمهای انیمیشن میتونه باعث بشه شیء توی دیوار گیر کنه و دیگه نتونه حرکت کنه و رفتار Platform سردرگم میشه. در ضمن جلوی بعضی از برخوردهای احمقانه رو میگیره، مثلاً باعث میشه دیگه نتونه با دماغش از یک لبه آویزون بشه.
پس اوّل ما یک مستطیل نامرئی میخوایم تا حرکت رو به اون بدیم. توی لیوت دابل کلیک کنید تا دوباره یه اسپرایت جدید به وجود بیارید، حالا یه مربّع مثل مربّع زیر بیارید تو.
مثل قبل نقطهی مبدأ باید پایین باشه. به همین دلیل دوباره روی Set origin and image points کلیک کنید و 2 رو فشار بدید (یا هم از منوی quick assign استفاده کنید) تا مبدأ رو پایین عکس قرار بدید.
ویرایشگر تصویر رو ببندید. حالا باید این مربّع رو توی لیوت ببینید. اندازهش رو تغییر بدید تا تقریباً هم اندازهی بدن پلیر بشه مثل شکل زیر که اندازهش 107×53 هست.
اسمش رو به PlayerBox تغییر بدید، چون میتونیم بگیم که این یک جعبهست که برای حرکت و بررسی برخورد پلیر با بقیهی اشیاء استفاده میشه. درضمن از نوار ویژگیها Intial visibility رو به Invisible تغییر بدین که توی بازی نامرئی بشه چون ما نمیخوایم دیده بشه.
حالا میخوایم به شیء PlayerBox رفتار Platform بدیم. از نوار ویژگیهای PlayerBox، روی Behaviors که با رنگ آبی نوشته شده کلیک کنید. توی پنجرهای که ظاهر میشه روی دکمهی به علاوه کلیک کنید.
روی رفتار Platform دابل کلیک کنید.
توی نوار ویژگیها چند تا تنظیم جدید برای حرکت پلت فرم اضافه میشه. شما میتونید تنظیمات حرکت مثل سرعت و شتاب رو تغییر بدید. بیاین پرشها رو یه کم روح دارتر بکنیم. Jump strength رو بذارید 1100 و Gravity رو بذارید 2500.
درضمن، ما میخوایم هرجا پلیرمون حرکت میکنه صفحه هم دنبالش بره، پس دوباره روی آیکون به علاوه کلیک کنید و این بار رفتار Scroll To که برای همین کار هست رو انتخاب کنید.
بعد از اینکه این دو تا رفتار رو اضافه کردید پنجرهی رفتارها رو ببندید.
اضافه کردن رفتار Solid۳
رفتار پلت فرم باید بدونه که روی کدوم اشیاء حق داره راه بره. پلیر روی اشیائی که رفتار Solid ندارند راه نمیره و از روشون سقوط میکنه. حالا اسپرایت Tile رو انتخاب میکنیم و بهش رفتار Solid میدیم تا پلیر بتونه روش راه بره.
حالا باید بگیم که پلیر باید همیشه روی PlayerBox باشه. برای این کار به Event Sheet 1 برید. اینجا جاییه که ما با کمک سیستم ایونت کانستراکت 2 تنظیم میکنیم که در چه وقتی چه چیزی اتّفاق بیفته.
[1] Behavior
[2] ایونت (Event): رویداد
[3] جامد
میشه در مورد اون قسمت چشمک زدن پلیر بیشتر توضیح بدید هر چی میگردم پیداش نمیکنم!!!!!!
سلام، میتونید ویدئوی همین آموزش رو مشاهده کنید
سلام و درود
تبریک میگم بهتون، من تازه برنامه نویسی اندروید رو شروع کردم و علاقه زیادی به ساخت بازی دارم یکی از دوستانم کنستراکت ۲ رو بهم معرفی کردند. ممنون بابت آموزش های خوبتون