ایجاد دوربین دنبال‌کننده

بسم الله الرّحمن الرّحیم

سلام. این آموزش درباره‌ی ساخت دوربینی هست که به آرومی پلیر رو تعقیب کنه.

اوّل

لازمه که پلیرتون رو بسازید. اگه این کار رو یاد ندارید به یکی از آموزش‌های مقدّماتی رجوع کنید.

ایجاد دوربین

خوب، بعد از این‌که پلیرتون رو ایجاد کردین، یه اسپرایت خالی درست کنید و اسمش رو به «Camera» تغییر بدین. این اسپرایت همون دوربین شماست.
بهتره که دوربین رو کنار پلیر قرار بدین. اگه فاصله‌ش از پلیر زیاده، تنظیم کنید موقع شروع بازی، دوربین به سمت پلیر حرکت کنه. با این کار می‌تونید یک ورود جذّاب به بازی‌تون ایجاد کنید، مثلاً می‌تونید دوربین رو بذارید توی آسمون و تنظیم کنید وقتی بازی شروع شد به سمت پلیرتون حرکت کنه.

رفتارها

به دوربینتون رفتار Scroll To بدین.

ایونت شیت

ایونت Add Event > System > Every Tick رو ایجاد کنید و در اون اکشن camera > set position رو به وجود بیارید. پارامترهاش رو به صورت زیر وارد کنید:

X: lerp(Self.X, Player.X, 0.03)
Y: lerp(Self.Y, Player.Y-150,0.03)

این پارامترهایی که نوشتیم یعنی چی؟

تو اینجا اصل کار با اکسپرشن “lerp” انجام می‌شه. وقتی از این اکسپرشن استفاده می‌کنیم باید سه مقدار بهش بدیم، پارامتر اوّل مکان اوّلیّه هست، پارامتر دومی مکان نهایی، و پارامتر سوم زمانی هست که طول می‌کشه تا از مکان اوّلیّه به مکان نهایی برسیم.
بنابراین Self.X مختصات X فعلی دوربین هست و Player.X مختصات X فعلی پلیر هست. 0.03 هر عددی می‌تونه باشه. اگه می‌خواین دوربینتون نرم‌تر حرکت کنه این عدد رو کاهش بدید یا برعکس.
برای Player.Y من یک “150-” هم وارد کردم، به خاطر این‌که در حالت عادی کاراکتر شما همیشه در وسط صفحه دیده می‌شه و با انجام این کار کاراکترمون در پایین صفحه دیده می‌شه که معمولاً این طوری بهتره.

سؤالات فنی خود را فقط در انجمن بپرسید. در غیر این صورت پاسخ داده نخواهد شد.
۳ نظر

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای مرجع تخصصی کانستراکت محفوظ است.