آموزش کامل ذخیره کردن بازی
|بسم الله الرّحمن الرّحیم
دوستان یکی از اصول اصلی و پایه ساختن هر بازی داشتن یک منبع برای ذخیره کردن اطلاعات درون بازی است که همانطور که شاهد هستید کمتر بازی پیدا می شود که از ذخیره کردن درون بازی استفاده نکرده باشد حالا امروز می خواهیم شما را با روش های ذخیره کردن بازی در کانستراکت2 آشنا کنیم.
- استفاده از شئ سیستم (Save & Load)
- استفاده از شئ وب استوریج (Web storage)
- استفاده از شئ لوکال استوریج (Local storage)
فعلا در حال حاضر این سه روش برای ذخیره کردن بازی وجود دارد اما اینکه از کدام برای ذخیره سازی در بازی استفاده کنیم؟
- استفاده از ذخیره سازی شئ سیستم مزایا و معایبی دارد و در همه بازی ها نمی توان ازش به عنوان ذخیره بازی استفاده کرد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.
همانطور که مشاهده می کنید در اکشن های شئ سیستم چنین گزینه هایی وجود دارد که روش ذخیره کردن را برای شما را بسیار آسان کرده است. برای ذخیره سازی بازی از Save و برای بارگزاری از Load استفاده می کنیم.
همانطور که می بینید در اونت 1, پس از کلیک شدن بر روی دکمه save, بازی ما را همان لحظه در شناسه دلخواه “save_car” ذخیره می کند (مانند متغیر ها و مکان های اسپریت و …) و حالا برای خواندن ذخیره ها از اکشن Load استفاده می کنیم که باید همان شناسه ای(“save_car”) که داده بودیم را برای این اکشن نیز بدیم حالا اگر بازی را تست کنید و دکمه save را بزنیم بازی ذخیره می شود و اگر دکمه Load را بزنیم بازی ما به آخرین ذخیره بارگزاری می شود.
آیا حتما باید از دکمه Save & Load برای بارگزاری و ذخیره استفاده کنیم؟
خیر, شما می توانید با هر اونتی که نیاز دارید بازی را ذخیره کنید مثلا بجای دکمه Load می توانید از اونت On start of layout استفاده کنید و بجای دکمه save نیز از اونت on end of layout استفاده کنید که در شروع لیوت خودکار آخرین ذخیره را بارگزاری کند و پس از خارج شدن از لیوت بازی را ذخیره کند:
یا اصلا می توانید از اونت های On collision استفاده کنید که در صورت برخورد اسپریت ها به هم بازی ذخیره شود و اینکه از کدام استفاده کنیم اختیار با شماست و می توانید از اونت های دیگری نیز استفاده کنید.
در بعضی از بازی ها بخصوص سبک استراتژیکی , کاربر اسم ذخیره بازی خود را می نویسد و دفعه بعد با همان اسم به همان ذخیره قبلی خود ادامه میدهد مثل بازی قلعه که شما می خواهید بازی را ذخیره کنید یک اسم براش انتخاب می کنید; اما برای اینکار باید از این روش استفاده کنید که موقعی که کاربر میخواد بازی را ذخیره کند یک تکس باکس باز می شود و کاربر اسم ذخیره را می نویسد و دوباره که خواست همان ذخیره قبلی را بارگزاری کند همان اسمی که برای ذخیره نوشته بود را وارد می کند و بازی به حالت قبلی لود می شود به مثال زیر نگاه کنید:
اما در چه بازی هایی از این ذخیره سازی استفاده کنیم؟
این روش برای بازی های استراتژیکی و بازی های سبک کارتی یا بازی های پلتفرمی و یا بازی هایی که مرحله ها طولانی هست استفاده می شود اما برای بازی هایی مثل رکوردی و … که هر دفعه از دوباره لیوت آغاز می شود مناسب نیست و باید از روش های بعدی استفاده کنید. (پایان روش اول)
عالی بود
سلام
خسته نباشید به کارم اومد
خسته نباشید
بازی هایی که تا الان با این بازی ساز ساختم فوق العاده بودن
تنها مشکلم همین بود که این نبود
ممنون
خیلی عالی بود ، ممنون
سلام دوست عزیز لطفا پاسخم و بدید و تو انجمن عضوم اما بلد نیستم باش کار کنم >
میخواستم بپرسم چه جوری کاراکتر ما وقتی به اون نقطه رسید بازی تمام بشه و چه جوری به مرحله بعد بره؟
و اینکه چه جوری یه دشمن از تو زمین ضاهر شه و بعد ناپدید شه؟
لطفا و تورو خدا آموزشتون خیلی به دردم میخوره
در ضمن تو آموزشتون برای platfrom من کاراکترم پاهاشو رو زمین نمینداخت یکم رو هوا بود؟
نشد تو انجمن بپرسم
لطفا برام ایمیل کنید تورو خدا بهتون امید بستم و منتظرتونم مرسی
لطفا سوالات خود را در قسمت پرسش در انجمن بپرسید قطعا جوابتون را میگیرید.با تشکر
سلام آموزش مفیدی بود خیلی ممنون.فقط بی زحمت لینک “دانلود سورس کامل این روش”رو اصلاح کنید.با تشکر.
سلام
مشکل چیه ؟
همین الان تست کردم مشکلی نداشت .
فقط می تونم بگم فوق العاده بود دستتون درد نکنه
واقعا اگه شما نبودید خیلی از بازی ها الآن تو کافه بازار نبود
بازم مرسی