آموزش ساخت بازی چندنفره: مفاهیم اوّلیّه
|جلوگیری از تقلّب
اگر پیرها به هاست بگویند که کجا هستند و دارند چه کاری انجام میدهند، و هاست به آنها اعتماد کند، میتوانند تقلّب کنند. میتوانند ناگهان اطّلاعاتی ارسال کنند که در طرف دیگر دیوار قرار دارند، یا بگویند پلیری را که در حقیقت به آن نرسیدهاند زدهاند، و…. برای کاهش تقلّب، پیرها به هاست فقط ورودیهایشان را میگویند، ورودیهایی مثل اینکه در حال حاضر فلان کلید جهتی را نگه داشتهاند. هاست این ورودیها را دریافت میکند و شروع به حرکت دادن آن پلیر میکند، و مکانی که پلیر در آن قرار دارد را به او ارسال میکند.
با این کار یک مشکل به وجود میآید و آن تأخیر در ورودیهای پلیرهاست. اگر Latency بازی ما 100ms باشد، و یک پلیر کلید «چپ» را فشار دهد 100ms طول میکشد تا این خبر به هاست برسد. بعد 100ms دیگر طول میکشد تا هاست پلیر را از مکان جدیدش مطّلع کند، این یعنی همهی کنترلهای پیر خیلی با تأخیر انجام میشوند، کسری از ثانیه طول میکشد تا ورودیهایی که پیر وارد کرده است عمل کنند. برای حلّ این مشکل بازیای که پیر میبیند (بازی محلّی) از پیشبینی ورودی محلّی[1] استفاده میکند.
پیشبینی ورودی محلّی
با فشردهشدن کلید چپ توسّط پلیر، پیغامی در این مورد به هاست فرستاده میشود، بعد در بازی محلّی، پلیر به سمت چپ حرکت میکند، بدون اینکه منتظر تأیید هاست بماند! از آنجاییکه هاست و پیر، هر دو دارند بازی یکسانی را انجام میدهند، معمولاً بازیشان خیلی زیاد با هم تطابق دارد. حالا کنترلهای پلیر با تأخیر مواجه نمیشوند، والبتّه پیرها هنوز نمیتوانند تقلّب کنند؛ آنها فقط ورودیهایشان را ارسال میکنند، و نمیتوانند وانمود کنند که در جایی دیگر قرار دارند. حتّی اگر بازی محلّی خودشان را هک کنند بی فایده خواهد بود، چون با این کار آنها خودشان را در مکان نادرستی در مقایسه با هاست میبینند.
در این صورت بازیکن پیر قطعاً خود را در محلّی نمیبیند که هاست دارد او را در آن محل میبیند. این باعث به وجود آمدن خطاهای کوچک بسیاری از جمله در تنظیم زمان شبکه، هماهنگسازی نرخ فریم، اندازهگیری دلتا تایم (t∆) و… میشود. البته پیر هنوز پیامهایی را از هاست دریافت میکند که به او میگویند در کجا قرار دارد، امّا این پیامها با تأخیر میرسند، در مثال قبلی، دیدیم که این پیام 200 میلیثانیه بعد به پیر میرسد. برای تصحیح این مشکلات، موتور چندنفره با استفاده تاریخچهی شیء نگاه میکند که شیء مزبور در 200 میلیثانیه پیش در مقایسه با مکان دریافتی از هاست در چه مکانی قرار داشته است. به عبارت دیگر، اصلاحات با توجّه به اینکه شیء در گذشته (با محاسبهی Latency) در چه مکانی قرار داشته است انجام میشوند، اگر شیء در مکان نادرستی بود، موتور چندنفره آن را به تدریج حرکت میدهد تا در مکان صحیح قرار بگیرد. این کار به آرامی انجام میشود تا کمتر به چشم بیاید. ولی در مواردی که اختلاف فاصله خیلی زیاد است، یک اصلاح بزرگ که به چشم بیاید ضروری است.
این ویژگی فقط به مکان اشیاء محدود نمیشود. موتور چندنفره این توانایی را دارد که تمام این هماهنگسازیها را برای هر متغیّر اینستنسی هم انجام دهد، نه فقط مختصّات X و Y.
Lag
وضعیّت خراب شبکه میتواند تأثیرات آشکاری بر روند بازی داشته باشد. گیمرها معمولاً چنین مشکلاتی را به «lag» میشناسند. این مشکلات شامل موارد زیر هستند: حرکت ناهموار (وقتی تا 80 میلیثانیه دادهها نرسند)، پرش یا ناپیوستگی در روند بازی (وقتی packet loss رخ دهد و باعث شودبهروزرسانی مهمّی که وضعیّت بازی را به طور قابل توجّهی تغییر میدهد از دست برود)، تغییر مکان ناگهانی بازیکن (وقتی پیشبینی ورودی محلّی با یک خطای بزرگ مواجه شود)، یا اتّفاقات به ظاهر غیر عادلانهای که پیش میآید (این مشکل معمولاً نتیجهی این است که بازیکنها بازی را با تأخیرهای مختلفی مشاهده میکنند، و هاست به نفع یک پیر خاص تصمیمگیری میکند).
متأسّفانه راه حلّی برای اینکه همیشه از شرّ این مشکلات خلاص شویم وجود ندارد، مگر اینکه اتّصال اینترنت بهتری پیدا کنیم. این مشکلات معمولاً تحت شرایط سختی از قبیل packet loss کامل به مدّت چند ثانیه، یا تغییرات ناگهانی و شدید در latency یا PDV به وجود میآیند. در بعضی مواقع، برای جبران کامل lag استفاده از تکنیکهای مختلف غیر ممکن است. گاهی اوقات این واقعیّت ارتباط اینترنتی است.
[1] Local input prediction
ممنون!
در ضمن به نطرم چند تا مشکل هست.
1.چرا نمیشه حتی آواتارو آپلود کرد؟ این دسترسی هم بدید چون آواتار که حجمی نداره!
2. رو هاست رایگان زدید سایت رو؟
3.آموزش ها رو میخواهم ویدیو تهیه کنم با کیفیت بالا میشه ایمیلتونو میدید تا براتون بفرستم؟
4.امیدوارم شما هم آموزش هاتونو ادامه بدید در ضمینه ایونت ها.
بدرود
سلام
1. به جاش گالری آواتار هست و درضمن میتونید آواتارتون رو یه جا دیگه آپلود کنید، بعد لینکش رو بدین. به خاطر همین فکر نمیکنم مشکلی باشه. میترسم بعدا که حجم کاربرا زیاد بشه این آواتارها دردسرساز بشن.
2. خیر. هاست سایت رایگان نیست.
3. ایمیل: [email protected]
4. انشاءالله
سلام
خیلی سایتتون خوب هست
چگونه میشه یک بازی ساده تحت وب در هاست ابلود کرد و اجرا کرد و طوری که قابلیت ثبت نام وجود داشته باشد برای کاربران و هر کاربر هر رکوردی میزنه ثبت بشه و در صفحه ای به صورت عمومی رکوردای کاربران معلوم بشه ؟
اگه امکانش هست کامل توضیح بدید و یا ویدیو اموزشی قرار بدید مطمئنم سوال خیلی هست
تشکر
علیک سلام
نظر لطفتونه
برای ثبت نام که خودتون میتونید یک اسکریپتی نصب کنید که قابلیت ثبت نام داشته باشه یا بعد از رکورد زدن اسم بازیکن رو ازش بپرسید، برای ثبت برترین امتیازها به صورت آنلاین هم تا چند روز دیگه یک آموزش تو سایت قرار میدم.
با سلام این مطلب یا مطالب نوشتاریتان را در قالب PDF هم بگزارید خیلی خوب میشه
با تشکر
سلام.
این آموزش که در قالب PDF هست، بیشتر آموزشهای متنی سایت هم همین طور.
فقط به خاطر بهبود سئوی سایت، نسخهی متنی آموزشها رو هم میذارم.
البته بعضی از آموزشها به خاطر کوتاه بودن PDF نشدند.
لینک دانلود این آموزش هم همین الآن دقیقاً زیر عکس کاور آموزش هست:
http://si2.ir/download/376/
خیلی عالی بود ، ممنون
ممنون از مطالبتون
عالی بود خیلی کمکم کرد
میخواستم اگه میشه ویدیو ها رو هم به صورت متن در سایت بگذارید
و بعضی از عکس رو نمیشه دید(فیزیک در کنستراکت ۲: مفاهیم اوّلیّه) اگه درست کنید ممنون میشم
خسته نباشید
علیک سلام
به خاطر این که وقت زیادی میطلبه امکانش نیست.
خیلی ممنون
مقله خوبی بود
ولی تو این مقاله نگفتید چگونه این کار ها را انجام دهیم
مثل چگونه بازی بسازیم که دو نفر با مسابقه بدهند
سلام
اون مربوط میشه به قسمتهای سوم و چهارم آموزش ساخت بازی چندنفره.، که انشاءالله سرم خلوت بشه شاید ادامه پیدا کنه.
آموزش ساخت چتروم رو هم میتونید ببینید (قسمت دوم آموزش ساخت بازی چندنفره).
با عرض سلام وخسته نباشید فراوان از زحمات شما
اموزشهاتون خیلی عالین
اگه میشه راجب کارکتر های gif هم توضیح بدین برای طراحی حرکت دادان ادم یا حیوانات
سلام من اموزش چت رومو دیدم اما چطوری یه بازی بسازم که دو نفر با هم بازی کنند و همدیگرو ببینند
سلام
اگه آموزش رو دیدهباشید گفتیم هنوز دو قسمت دیگه از آموزشهای چندنفره باقی مونده، که در اونجا به این مسائل هم میرسیم انشاءالله.
سلام.اول تشکر میکنم از اموزشای خوبتون.فقط قسمت دوم و سوم ویدیو هستند.میخواستم خواهش کنم اگه میشه این بخش اول رو هم به صورت ویدیو قرار بدین البته اگه میشه
علیک سلام. این PDF به اندازهی کافی کامل هست، ولی نسخهی ویدئویی این آموزش هم وجود داره.
برای تهیّهی نسخهی ویدئویی این قسمت روی لینک زیر کلیک کنید و فقط جلسهی یازدهم اون رو به مبلغ ۱۰۰۰ تومن بخرید.
http://construct2.ir/showthread.php?tid=609
آثا چقدر مسخره شد.
فقط صد نفر برای عضویت تو بازی؟
سلام
بستگی به سبک بازیتون و نوع اتصال بازیکنها داره.
مثلا پیرتوپیر باشه یا دارای سرور مرکزی باشه فرق میکنه.
یا حتّی سبک بازی هم تأثیر داره، مثلا اگه نیازی به آنلاین بودن همزمان همهی کاربران در یک زمان خاص و بازی کردنشون با هم نیست و اتصال برپایهی سرور مرکزیه تا چندهزارنفر هم شاید بتونن وصل بشن و بازی کنن (مثل بازیهایی شبیه کلش)
ما در این آموزش فرض رو بر این گرفتیم که اتصال پیرتوپیره و همه باید همزمان آنلاین باشن و با هم بازی کنند که در این حالت هم شاید به زور ۲۰ تا بازیکن بتونن آنلاین بازی کنند.
سلام داداش گلم ممنون بابت اموزش هاتون من یک بازی ماشینی 2d کامل ساختم می خوام انلاینش کنم مثل کلش طوری ک هک نشه و سود این زحمت هایی ک کشیدمو بده باید چی کار کنم راستی میشه ایدی تلگرامتو بدی تا بتونم مستقیا با هاتون در ارتبات باشم
علیک سلام
فعلاً همین سه قسمت آموزشو ابتدا ببینید: مفاهیم، چتروم، پنگ
خیر
البته بازیی ک ساختم برای اندروید
داداش چرا تعداد اوینت ها محدود من بخش مرحل بازی حرکت کاراکتر منو لوگو و… ساختم و دیگه نمی زاره چیزی ب بازیم اضافه کنم الان می خوام واس پرداخت درون برنامه ای یه بازیم اوینت بزارم اما ارور میده و یه ادرس وب میده ک فکر کنم باید یچیزی رو بخرم سایتشم کلا انگلیسی باید چی کار کنم
حتماً طبق دستوراتی که در صفحهی دانلود سایت برای کرک کردن برنامه نوشتیم عمل نکردید.
داداش تو قسمت دانلود نو شته فایلc2license این فایل دقیقا کجاست
داخل فایل زیپ که از سایت دانلود میکنید هست.
سلام ببخشید جای بی ربط کامنت میذارم
من از فاروم محروم شدم . فکر کنم اشتباه شده .اخه هر چی فکرشو میکنم دلیلش رو پیدا نمیکنم .. فقط یه موضوع ارسال کردم که تو اون سوال پرسیدم …
سلام، بله، این مشکل برای خیلی از کاربران دیگهمون پیش اومده و خودش درست شده. هنوز نمیدونم مشکل از کجاست، چون محروم نیستید. شما هم با سیستمهای دیگه وارد بشید و… شاید درست شد.
با احترام
سلام و درود خدمت اقای قاسم زاده عزیز
بنده تازه کارم و چند تا سوال سوال داشتم خدمتتون
1 : موتور کانستراکت 2 یک موتور بازی سازی مثل یونیتیه ؟
2 : یونیتی آموزشش دشوار تره یا کانستراک 2
3 :به نظرتون برای ساخت بازی انلاین 2 بعدی کودوم یک از اینها بهتره
4 : آموزش های بازی سازی در وبسایت شما از کد نویسی سی شارب هم استفاده شده ؟ و یا اگر نه از چه کد نویسی استفاده شده
تشکر از وبسایت بسیار خوب و مفیدتون
خدا قوت
علیک سلام
۱. بله، ولی فقط بازی دوبعدی میسازه.
۲. کانستراکت سادهتر هست
۳. اگر تحت وب هست کانستراکت بهتره وگرنه یونیتی
۴. خیر، فقط در آخرین دورهای که برگزار کردیم از جاوااسکریپت هم استفاده کردیم (در آموزشها و دورههای قبلی بدون برنامهنویسی با کانستراکت کار میکردیم)
سلامم
ممنون از وقتی که میذارید و برای هموطناتون مطالب مفید قرار میدید تا اونا هم پیشرفت کنن
من فقط یه سوال دارم
این آموزش(ایجاد بازی آنلاین)فقط در کانسترکت جواب میده یا یونیتی رو هم شامل میشه؟
یعنی برای ساخت بازی در یونیتی همین مراحل رو بریم کافیه یا باید کارای دیگه ای انجام بدیم؟
یا حق
علیک سلام
راهنمای اصلی سایت یونیتی رو که دیدم از لحاظ مفاهیم پایه خیلی شبیه کانستراکت بود. پس این قسمت (و فقط همین قسمت) از سری آموزشهای ساخت بازی چندنفره ی ما میتونه برای یونیتی هم مفید باشه، ولی برای پیاده سازی و کلاسها و تابعهایی که وجود داره باید ببینید مستندات خود یونیتی چی میگه.
سلام داداش اموزش ها درست هست اما هم اموزش شما و هم اموزش سایت سیرا مشکل داره چون وقتی بازی انلاین با همین اموزش شما میسازیم یا سورس های کانستراکت که تست میکنی تو کامپیوتر مشکل نداره چون اطلاعات از یک کامپیوتر که یک میلی مترم دور نیست فرستاده میشه اما اگه با یکی که یک شهر از شما فاصله داری امتحان کنی مشکل در میاد مشکل اینه مثلا اسپرایت من در مختصات30 است اما در اون میشه10 یا هرچی اطلاعات رد بدل با خیلی سرعت کم رد و بدل میشه و همان سورس که در کامپیوتر تست میکنی و یک میلی متر دور نیست میتوان باگ های در ان دید و چه برسه به یک کیلومتر فاصله
ممنون از اموزش ها با تشکر
دو پست مفید مربوط به این موصوع.
انواع معماری ساخت بازی آنلاین از نظر شبکه https://goo.gl/yHdVuG
چگونه سرور بازی آنلاین بنویسیم
https://goo.gl/wDb7gD