آموزش ساخت بازی چندنفره: مفاهیم اوّلیّه
|مبارزه با شرایط نامطلوب شبکه
برای به حدّاقل رساندن مشکل پهنای باند و packet loss، موتور چندنفره دادهها را حدّاکثر تا 30 بار در ثانیه، یعنی نصف نرخ فریم بازی در حالت عادی، انتقال میدهد.
برای پیرها
به خاطر اینکه اطّلاعاتی مثل مختصّات اشیاء فریم در میان ارسال میشوند، ممکن است بازی تکّهتکّه اجرا شود و اشیاء نامنظم حرکت کنند، و مشکلاتی با PDV و packet loss داشته باشیم.
برای بهبود روند بازی، موتور چندنفره بین مقادیر ارسالی را درونیابی میکند (مقدار بین دو دادهی متوالی مثل مختصّات X و Y را حدس میزند). این درونیابی در مورد مکان اشیاء به صورت خطّی انجام میشود. برای مثال در یکی از فریمهای بازی مختصّات شیء دریافت میشود، در فریم بعدی مختصّاتی دریافت نمیشود و در فریم بعد از آن مختصّات جدید دریافت میشود، در آن فریمی که مختصّاتی دریافت نشد، موتور چندنفره میانگین آن دو مختصّات دیگر را به شیء نسبت میدهد. در نتیجه بدون نیاز به هیچ دادهی بیشتری باز هم حرکت شیء مورد نظر نرم خواهد بود.
امّا موقع رندر شدن یک فریم درونیابی شده، موتور چندنفره هنوز نمیداندکه مقدار بعدی چه چیزی است، چون آن مقدار در آینده خواهد رسید! به جای استفاده از ماشین زمان، موتور چند نفره این مشکل را با افزودن یک تأخیر 80 میلیثانیهای برای پیرها مرتفع کردهاست. این یعنی موتور چندنفره از چند به روز رسانی قبل از اینکه رندر شوند پیشاپیش باخبر است. حتّی اگر به خاطر packet loss به روز رسانی بعدی دریافت نشود، موتور چندنفره از به روزرسانیهای بعد از آن استفاده کرده و چند فریم را پشت سر هم درونیابی میکند. حتّی اگر وضعیّت شبکه آن قدر خراب باشد که برای 80 میلیثانیه هیچ بهروزرسانیای دریافت نشود، موتور چندنفره از 2 بهروزرسانی قبلی کمک گرفته و شیء را در همان راستا در فریم جدید حرکت میدهد. البتّه این یک کار حدسی است، ممکن است در همان زمان شیء مورد نظر ناپدید شده و در مکانی دیگر ظاهر شود، و درونیابی اشتباه شود.
برای درونیابی مقادیر، موتور چندنفره به شما اجازه میدهد تا یکی از سه حالت زیر را انتخاب کنید: خطّی[1] (مثل مختصّات اشیاء)، زاویهای[2] (مثل زاویهی اشیاء)، و هیچ[3] (برای دادههایی که نباید درونیابی شوند، مثل یک مقدار بولی که نشان میدهد آیا لیزر روشن است یا نه)
بیثباتیِ Latency
همانطور که گفتیم Latency میتواند تغییر کند. گاهی اوقات Latency در یک دقیقهی اوّل تدریجاً بهبود مییابد یا پس از اتّصال، مسیریابی به تدریج اتّصال را بهینهسازی میکند و روترها سریعترین مسیر ممکن را تشخیص میدهند. Latency به طور ثابت اندازهگیری میشود تا چنین بیثباتیهایی تشخیص داده شوند.
اگر Latency کاهش پیدا کند، موتور چندنفره به طور موقّت بازی را کمی سریعتر به جلو پیش میبرد، زیرا کاهش Latency باعث میشود که سریعتر وقایع بازی را ببینید. از طرف دیگر، اگر Latency افزایش پیدا کند، سرعت حرکت اشیاء بازی کمی کاهش مییابد، زیرا افزایش Latency باعث میشود وقایع بازی را دیرتر ببینید. این کار برای جلوگیری از تکّهتکّه اجرا شدن بازی و اینکه تأخیر بیش از 80 میلیثانیه باعث حرکت نامنظّم اشیاء نشود، ضروری است. این کارها باید به قدری نرم انجام شوند که تقریباً نامحسوس باشند. این ویژگیها باعث میشوند که مطمئن شویم در شرایط مختلف اتّصال بهترین عملکرد را دارا خواهیم بود.
برای هاست
هاست نسخهی معتبر بازی را دارد. چون هاست نمیخواهد به خودش اطّلاعاتی ارسال کند، Latency اش صفر است. به عبارت دیگر، هاست در بازی «واقعی» شرکت میکند، و پیرها تمام تلاششان را میکنند تا بازی را همان طور ببینند که هاست دارد میبیند. در نتیجه هاست از مزیّت روند بازی خوب برخوردار است.
شاید فکر کنید که هاست هم نیاز دارد تا بین بهروزرسانیهایی که از پیرها دریافت میکند، درونیابی کند، ولی در حقیقت چنین چیزی اتّفاق نمیافتد، چون پیرها نباید به هاست بگویند که کجا هستند. در حقیقت این هاست است که به پیرها میگوید باید کجا باشند. دلیل این کار در قسمت بعدی بیان شده است.
[1] linear
[2] angular
[3] none
ممنون!
در ضمن به نطرم چند تا مشکل هست.
1.چرا نمیشه حتی آواتارو آپلود کرد؟ این دسترسی هم بدید چون آواتار که حجمی نداره!
2. رو هاست رایگان زدید سایت رو؟
3.آموزش ها رو میخواهم ویدیو تهیه کنم با کیفیت بالا میشه ایمیلتونو میدید تا براتون بفرستم؟
4.امیدوارم شما هم آموزش هاتونو ادامه بدید در ضمینه ایونت ها.
بدرود
سلام
1. به جاش گالری آواتار هست و درضمن میتونید آواتارتون رو یه جا دیگه آپلود کنید، بعد لینکش رو بدین. به خاطر همین فکر نمیکنم مشکلی باشه. میترسم بعدا که حجم کاربرا زیاد بشه این آواتارها دردسرساز بشن.
2. خیر. هاست سایت رایگان نیست.
3. ایمیل: [email protected]
4. انشاءالله
سلام
خیلی سایتتون خوب هست
چگونه میشه یک بازی ساده تحت وب در هاست ابلود کرد و اجرا کرد و طوری که قابلیت ثبت نام وجود داشته باشد برای کاربران و هر کاربر هر رکوردی میزنه ثبت بشه و در صفحه ای به صورت عمومی رکوردای کاربران معلوم بشه ؟
اگه امکانش هست کامل توضیح بدید و یا ویدیو اموزشی قرار بدید مطمئنم سوال خیلی هست
تشکر
علیک سلام
نظر لطفتونه
برای ثبت نام که خودتون میتونید یک اسکریپتی نصب کنید که قابلیت ثبت نام داشته باشه یا بعد از رکورد زدن اسم بازیکن رو ازش بپرسید، برای ثبت برترین امتیازها به صورت آنلاین هم تا چند روز دیگه یک آموزش تو سایت قرار میدم.
با سلام این مطلب یا مطالب نوشتاریتان را در قالب PDF هم بگزارید خیلی خوب میشه
با تشکر
سلام.
این آموزش که در قالب PDF هست، بیشتر آموزشهای متنی سایت هم همین طور.
فقط به خاطر بهبود سئوی سایت، نسخهی متنی آموزشها رو هم میذارم.
البته بعضی از آموزشها به خاطر کوتاه بودن PDF نشدند.
لینک دانلود این آموزش هم همین الآن دقیقاً زیر عکس کاور آموزش هست:
http://si2.ir/download/376/
خیلی عالی بود ، ممنون
ممنون از مطالبتون
عالی بود خیلی کمکم کرد
میخواستم اگه میشه ویدیو ها رو هم به صورت متن در سایت بگذارید
و بعضی از عکس رو نمیشه دید(فیزیک در کنستراکت ۲: مفاهیم اوّلیّه) اگه درست کنید ممنون میشم
خسته نباشید
علیک سلام
به خاطر این که وقت زیادی میطلبه امکانش نیست.
خیلی ممنون
مقله خوبی بود
ولی تو این مقاله نگفتید چگونه این کار ها را انجام دهیم
مثل چگونه بازی بسازیم که دو نفر با مسابقه بدهند
سلام
اون مربوط میشه به قسمتهای سوم و چهارم آموزش ساخت بازی چندنفره.، که انشاءالله سرم خلوت بشه شاید ادامه پیدا کنه.
آموزش ساخت چتروم رو هم میتونید ببینید (قسمت دوم آموزش ساخت بازی چندنفره).
با عرض سلام وخسته نباشید فراوان از زحمات شما
اموزشهاتون خیلی عالین
اگه میشه راجب کارکتر های gif هم توضیح بدین برای طراحی حرکت دادان ادم یا حیوانات
سلام من اموزش چت رومو دیدم اما چطوری یه بازی بسازم که دو نفر با هم بازی کنند و همدیگرو ببینند
سلام
اگه آموزش رو دیدهباشید گفتیم هنوز دو قسمت دیگه از آموزشهای چندنفره باقی مونده، که در اونجا به این مسائل هم میرسیم انشاءالله.
سلام.اول تشکر میکنم از اموزشای خوبتون.فقط قسمت دوم و سوم ویدیو هستند.میخواستم خواهش کنم اگه میشه این بخش اول رو هم به صورت ویدیو قرار بدین البته اگه میشه
علیک سلام. این PDF به اندازهی کافی کامل هست، ولی نسخهی ویدئویی این آموزش هم وجود داره.
برای تهیّهی نسخهی ویدئویی این قسمت روی لینک زیر کلیک کنید و فقط جلسهی یازدهم اون رو به مبلغ ۱۰۰۰ تومن بخرید.
http://construct2.ir/showthread.php?tid=609
آثا چقدر مسخره شد.
فقط صد نفر برای عضویت تو بازی؟
سلام
بستگی به سبک بازیتون و نوع اتصال بازیکنها داره.
مثلا پیرتوپیر باشه یا دارای سرور مرکزی باشه فرق میکنه.
یا حتّی سبک بازی هم تأثیر داره، مثلا اگه نیازی به آنلاین بودن همزمان همهی کاربران در یک زمان خاص و بازی کردنشون با هم نیست و اتصال برپایهی سرور مرکزیه تا چندهزارنفر هم شاید بتونن وصل بشن و بازی کنن (مثل بازیهایی شبیه کلش)
ما در این آموزش فرض رو بر این گرفتیم که اتصال پیرتوپیره و همه باید همزمان آنلاین باشن و با هم بازی کنند که در این حالت هم شاید به زور ۲۰ تا بازیکن بتونن آنلاین بازی کنند.
سلام داداش گلم ممنون بابت اموزش هاتون من یک بازی ماشینی 2d کامل ساختم می خوام انلاینش کنم مثل کلش طوری ک هک نشه و سود این زحمت هایی ک کشیدمو بده باید چی کار کنم راستی میشه ایدی تلگرامتو بدی تا بتونم مستقیا با هاتون در ارتبات باشم
علیک سلام
فعلاً همین سه قسمت آموزشو ابتدا ببینید: مفاهیم، چتروم، پنگ
خیر
البته بازیی ک ساختم برای اندروید
داداش چرا تعداد اوینت ها محدود من بخش مرحل بازی حرکت کاراکتر منو لوگو و… ساختم و دیگه نمی زاره چیزی ب بازیم اضافه کنم الان می خوام واس پرداخت درون برنامه ای یه بازیم اوینت بزارم اما ارور میده و یه ادرس وب میده ک فکر کنم باید یچیزی رو بخرم سایتشم کلا انگلیسی باید چی کار کنم
حتماً طبق دستوراتی که در صفحهی دانلود سایت برای کرک کردن برنامه نوشتیم عمل نکردید.
داداش تو قسمت دانلود نو شته فایلc2license این فایل دقیقا کجاست
داخل فایل زیپ که از سایت دانلود میکنید هست.
سلام ببخشید جای بی ربط کامنت میذارم
من از فاروم محروم شدم . فکر کنم اشتباه شده .اخه هر چی فکرشو میکنم دلیلش رو پیدا نمیکنم .. فقط یه موضوع ارسال کردم که تو اون سوال پرسیدم …
سلام، بله، این مشکل برای خیلی از کاربران دیگهمون پیش اومده و خودش درست شده. هنوز نمیدونم مشکل از کجاست، چون محروم نیستید. شما هم با سیستمهای دیگه وارد بشید و… شاید درست شد.
با احترام
سلام و درود خدمت اقای قاسم زاده عزیز
بنده تازه کارم و چند تا سوال سوال داشتم خدمتتون
1 : موتور کانستراکت 2 یک موتور بازی سازی مثل یونیتیه ؟
2 : یونیتی آموزشش دشوار تره یا کانستراک 2
3 :به نظرتون برای ساخت بازی انلاین 2 بعدی کودوم یک از اینها بهتره
4 : آموزش های بازی سازی در وبسایت شما از کد نویسی سی شارب هم استفاده شده ؟ و یا اگر نه از چه کد نویسی استفاده شده
تشکر از وبسایت بسیار خوب و مفیدتون
خدا قوت
علیک سلام
۱. بله، ولی فقط بازی دوبعدی میسازه.
۲. کانستراکت سادهتر هست
۳. اگر تحت وب هست کانستراکت بهتره وگرنه یونیتی
۴. خیر، فقط در آخرین دورهای که برگزار کردیم از جاوااسکریپت هم استفاده کردیم (در آموزشها و دورههای قبلی بدون برنامهنویسی با کانستراکت کار میکردیم)
سلامم
ممنون از وقتی که میذارید و برای هموطناتون مطالب مفید قرار میدید تا اونا هم پیشرفت کنن
من فقط یه سوال دارم
این آموزش(ایجاد بازی آنلاین)فقط در کانسترکت جواب میده یا یونیتی رو هم شامل میشه؟
یعنی برای ساخت بازی در یونیتی همین مراحل رو بریم کافیه یا باید کارای دیگه ای انجام بدیم؟
یا حق
علیک سلام
راهنمای اصلی سایت یونیتی رو که دیدم از لحاظ مفاهیم پایه خیلی شبیه کانستراکت بود. پس این قسمت (و فقط همین قسمت) از سری آموزشهای ساخت بازی چندنفره ی ما میتونه برای یونیتی هم مفید باشه، ولی برای پیاده سازی و کلاسها و تابعهایی که وجود داره باید ببینید مستندات خود یونیتی چی میگه.
سلام داداش اموزش ها درست هست اما هم اموزش شما و هم اموزش سایت سیرا مشکل داره چون وقتی بازی انلاین با همین اموزش شما میسازیم یا سورس های کانستراکت که تست میکنی تو کامپیوتر مشکل نداره چون اطلاعات از یک کامپیوتر که یک میلی مترم دور نیست فرستاده میشه اما اگه با یکی که یک شهر از شما فاصله داری امتحان کنی مشکل در میاد مشکل اینه مثلا اسپرایت من در مختصات30 است اما در اون میشه10 یا هرچی اطلاعات رد بدل با خیلی سرعت کم رد و بدل میشه و همان سورس که در کامپیوتر تست میکنی و یک میلی متر دور نیست میتوان باگ های در ان دید و چه برسه به یک کیلومتر فاصله
ممنون از اموزش ها با تشکر
دو پست مفید مربوط به این موصوع.
انواع معماری ساخت بازی آنلاین از نظر شبکه https://goo.gl/yHdVuG
چگونه سرور بازی آنلاین بنویسیم
https://goo.gl/wDb7gD