آموزش ساخت بازی چندنفره: مفاهیم اوّلیّه
|کیفیّت اتّصال
برای اینکه کیفیّت اتّصال در اینترنت تعیین شود، اندازهگیریهایی انجام میشود. این اندازهگیریها در تعیین کیفیّت روند بازی هم مؤثّرند. این اندازهگیریها شامل این موارد میشود: latency، packet delay variance (PDV)، packet loss و پهنای باند (bandwidth).
Latency
به خاطر دستگاههای روتر و قوانین فیزیکی، هر بستهی اطّلاعاتی کمی طول میکشد تا به مقصد برسد. به مدّت زمانی که این بسته در راه است Latency و گاهی اوقات زمان پینگ (ping time) گفته میشود. این زمان در بین دو بازیکن از هر جای جهان که باشند معمولاً بین 20 تا 200 میلیثانیه است، البته گاهی اوقات گزارش شده است که Latency از این هم بیشتر بوده است. در حالت عادی نرخ فریم بازیها 60 فریم بر ثانیه است، یعنی هر فریم حدود 16 میلیثانیه نمایش داده میشود. حالا اگر Latency بازی ما 100 میلیثانیه باشد، یک پیغام که میخواهد از یکی از بازیکنان به دیگری فرستاده شود حدود 6 فریم دیرتر به مقصد میرسد، اگر این پیغام جوابی هم لازم داشته باشد این دوبرابر میشود، یعنی باز 6 فریم دیگر طول میکشد تا جواب به مقصدش برسد.
در بازیهای اکشن زمان عکسالعمل خیلی مهم است. بازیکنان حرفهای معمولاً میتوانند به رویدادهای مختلف بازی در عرض چند صدم ثانیه عکسالعمل نشان دهند. آنها به این تأخیرها بسیار حسّاس میشوند. گلولهای را در نظر بگیرید که با سرعت 500 پیکسل بر ثانیه حرکت میکند. این گلوله در مدّت 200 میلیثانیه به اندازهی 100 پیکسل حرکت میکند که مسافت آنچنان کمی نیست.
Latency باعث به وجود آمدن مشکلات وحشتناکی میشود. برای اینکه بازی منصافه باشد، باید همهی بازیکنان یک چیز یکسان را ببینند و برای عکسالعمل نشان دادن به رویدادهای بازی فرصت برابری داشته باشند. در عمل هر بازیکنی با یک تأخیر زمانی بازی را انجام میدهد و این هاست است که برای اتّفاقات اصلی بازی تصمیم میگیرد. با این حال تکنیکهایی هستند که برای جبران این تأخیر زمانی استفاده میشوند و بازی را منصفانه نگه میدارند.
(Packet Delay Variance (PDV
مشکل دیگر Latency این است که میتواند برای هر پیامی متفاوت باشد. اگر دو پیام از طریق اینترنت ارسال شوند، یکی از آنها میتواند در عرض 50 میلیثانیه فرستاده شود، و دومی در عرض 70 میلیثانیه. به این مشکل packet delay variance یا به اختصار پیدیوی (PDV) گفته میشود. در کنستراکت 2 پیدیوی از تفاضل کمترین Latency از بیشترین Latency به دست میآید، در مثالی که الآن زدیم مقدار پیدیوی 20 میلیثانیه بود. پیدیوی زیاد از Latency زیاد بدتر است. موتور چندنفرهی کنستراکت 2 پیشبینی میکند که چه قدر طول میکشد تا پیامها برسند و سعی میکند تا تأخیر پیامها را جبران کند. Latency زیاد و PDV کم یعنی پیشبینیها به خوبی عمل میکنند و تأخیرها به درستی جبران میشوند، در نتیجه روند بازی پایداری داریم. Latency کم و PDV زیاد یعنی پیامها به طور غیر قابل پیشبینی دریافت میشوند، و اصلاحاتی که موتور چندنفره برای جبران تأخیر انجام میدهد، نادرست از آب در میآیند، در نتیجه شاهد روند بازی بیثباتی خواهیم بود.
Packet Loss
ممکن است پیامها به طور کامل از دست بروند. در حالی که دستگاههای روتر نهایت تلاش خود را میکنند تا پیامها را عبور دهند، اگر سیلابی از تعداد بسیار زیادی پیام به سمتشان بیاید، حافظهیشان کم بیاورد، کرش کنند، برقشان برود و غیره اجازه دارند پیامها را دور بریزند. Packet loss درصد پیامهایی است که از دست میروند. موتور چندنفره به راحتی میتواند بستههایی را که به طور اتّفاقی از دست رفتهاند جبران کند. امّا اگر packet loss خیلی زیاد باشد، روند بازی دچار مشکل خواهد شد. اگر حجم اطّلاعات روتر بخواهد از فضایی که دارد فراتر برود، بعضی از پیامها پردازش خواهند شد و دوباره فرستاده میشوند، و بقیّهی پیامها دور انداخته میشوند. پیامهای کوتاهتر فرستاده میشوند و پیامهای بزرگتر از بین میروند. اگر روترها این کار را نکنند مشکلاتی برایشان پیش میآید که لازم نمیبینم در این قسمت دربارهاش حرفی بزنم.
پهنای باند
پهنای باند به سرعت ارسال اطّلاعات ربط دارد. همهی اتّصالات اینترنتی دارای یک حدّاکثر سرعت دانلود و آپلود هستند، که معمولاً در واحد مگابیت بر ثانیه اندازهگیری میشود. چون هر یک بایت (B) هشت بیت (b) است، اگر سرعتی بر حسب مگابیت بر ثانیه را به شما بدهند با تقسیم آن بر هشت سرعت را بر حسب مگابایت بر ثانیه به دست خواهید آورد (چون اکثر سیستمهای نرم افزاری، همچنین کنستراکت 2، اطّلاعات را بر حسب بایت اندازه میگیرند نه بیت). مثلاً، یک اتّصال با پهنای باند 40 مگابیت بیت بر ثانیه از نظر علمی در هر ثانیه 5 مگابایت اطّلاعات را انتقال میدهد. با این وجود سرعت آپلود میتواند فرق داشته باشد، و معمولاً بیشتر مصرف اینترنت صرف دانلود میشود و آپلود مصرف کمتری دارد.
پهنای باند میتواند به عنوان دهانهی بطری برای بازیهای بزرگ محسوب شود. وقتی تعداد بیشتری پیر به بازی ملحق میشود، برای اینکه همهی پیرها به روز باشند هاست مجبور میشود حجم بیشتری را آپلود کند. بالأخره هاست مجبور میشود با سرعتی اطّلاعات را آپلود کند که سرعت آپلودش اجازه نمیدهد، در نتیجه Packet loss رخ خواهد داد. این دلیل دیگری است برای فرستادن پیامهای کوتاه با پایینترین سرعت قابل قبول، چون این کار استفاده از پهنای باند را به حدّاقل میرساند.
ممنون!
در ضمن به نطرم چند تا مشکل هست.
1.چرا نمیشه حتی آواتارو آپلود کرد؟ این دسترسی هم بدید چون آواتار که حجمی نداره!
2. رو هاست رایگان زدید سایت رو؟
3.آموزش ها رو میخواهم ویدیو تهیه کنم با کیفیت بالا میشه ایمیلتونو میدید تا براتون بفرستم؟
4.امیدوارم شما هم آموزش هاتونو ادامه بدید در ضمینه ایونت ها.
بدرود
سلام
1. به جاش گالری آواتار هست و درضمن میتونید آواتارتون رو یه جا دیگه آپلود کنید، بعد لینکش رو بدین. به خاطر همین فکر نمیکنم مشکلی باشه. میترسم بعدا که حجم کاربرا زیاد بشه این آواتارها دردسرساز بشن.
2. خیر. هاست سایت رایگان نیست.
3. ایمیل: [email protected]
4. انشاءالله
سلام
خیلی سایتتون خوب هست
چگونه میشه یک بازی ساده تحت وب در هاست ابلود کرد و اجرا کرد و طوری که قابلیت ثبت نام وجود داشته باشد برای کاربران و هر کاربر هر رکوردی میزنه ثبت بشه و در صفحه ای به صورت عمومی رکوردای کاربران معلوم بشه ؟
اگه امکانش هست کامل توضیح بدید و یا ویدیو اموزشی قرار بدید مطمئنم سوال خیلی هست
تشکر
علیک سلام
نظر لطفتونه
برای ثبت نام که خودتون میتونید یک اسکریپتی نصب کنید که قابلیت ثبت نام داشته باشه یا بعد از رکورد زدن اسم بازیکن رو ازش بپرسید، برای ثبت برترین امتیازها به صورت آنلاین هم تا چند روز دیگه یک آموزش تو سایت قرار میدم.
با سلام این مطلب یا مطالب نوشتاریتان را در قالب PDF هم بگزارید خیلی خوب میشه
با تشکر
سلام.
این آموزش که در قالب PDF هست، بیشتر آموزشهای متنی سایت هم همین طور.
فقط به خاطر بهبود سئوی سایت، نسخهی متنی آموزشها رو هم میذارم.
البته بعضی از آموزشها به خاطر کوتاه بودن PDF نشدند.
لینک دانلود این آموزش هم همین الآن دقیقاً زیر عکس کاور آموزش هست:
http://si2.ir/download/376/
خیلی عالی بود ، ممنون
ممنون از مطالبتون
عالی بود خیلی کمکم کرد
میخواستم اگه میشه ویدیو ها رو هم به صورت متن در سایت بگذارید
و بعضی از عکس رو نمیشه دید(فیزیک در کنستراکت ۲: مفاهیم اوّلیّه) اگه درست کنید ممنون میشم
خسته نباشید
علیک سلام
به خاطر این که وقت زیادی میطلبه امکانش نیست.
خیلی ممنون
مقله خوبی بود
ولی تو این مقاله نگفتید چگونه این کار ها را انجام دهیم
مثل چگونه بازی بسازیم که دو نفر با مسابقه بدهند
سلام
اون مربوط میشه به قسمتهای سوم و چهارم آموزش ساخت بازی چندنفره.، که انشاءالله سرم خلوت بشه شاید ادامه پیدا کنه.
آموزش ساخت چتروم رو هم میتونید ببینید (قسمت دوم آموزش ساخت بازی چندنفره).
با عرض سلام وخسته نباشید فراوان از زحمات شما
اموزشهاتون خیلی عالین
اگه میشه راجب کارکتر های gif هم توضیح بدین برای طراحی حرکت دادان ادم یا حیوانات
سلام من اموزش چت رومو دیدم اما چطوری یه بازی بسازم که دو نفر با هم بازی کنند و همدیگرو ببینند
سلام
اگه آموزش رو دیدهباشید گفتیم هنوز دو قسمت دیگه از آموزشهای چندنفره باقی مونده، که در اونجا به این مسائل هم میرسیم انشاءالله.
سلام.اول تشکر میکنم از اموزشای خوبتون.فقط قسمت دوم و سوم ویدیو هستند.میخواستم خواهش کنم اگه میشه این بخش اول رو هم به صورت ویدیو قرار بدین البته اگه میشه
علیک سلام. این PDF به اندازهی کافی کامل هست، ولی نسخهی ویدئویی این آموزش هم وجود داره.
برای تهیّهی نسخهی ویدئویی این قسمت روی لینک زیر کلیک کنید و فقط جلسهی یازدهم اون رو به مبلغ ۱۰۰۰ تومن بخرید.
http://construct2.ir/showthread.php?tid=609
آثا چقدر مسخره شد.
فقط صد نفر برای عضویت تو بازی؟
سلام
بستگی به سبک بازیتون و نوع اتصال بازیکنها داره.
مثلا پیرتوپیر باشه یا دارای سرور مرکزی باشه فرق میکنه.
یا حتّی سبک بازی هم تأثیر داره، مثلا اگه نیازی به آنلاین بودن همزمان همهی کاربران در یک زمان خاص و بازی کردنشون با هم نیست و اتصال برپایهی سرور مرکزیه تا چندهزارنفر هم شاید بتونن وصل بشن و بازی کنن (مثل بازیهایی شبیه کلش)
ما در این آموزش فرض رو بر این گرفتیم که اتصال پیرتوپیره و همه باید همزمان آنلاین باشن و با هم بازی کنند که در این حالت هم شاید به زور ۲۰ تا بازیکن بتونن آنلاین بازی کنند.
سلام داداش گلم ممنون بابت اموزش هاتون من یک بازی ماشینی 2d کامل ساختم می خوام انلاینش کنم مثل کلش طوری ک هک نشه و سود این زحمت هایی ک کشیدمو بده باید چی کار کنم راستی میشه ایدی تلگرامتو بدی تا بتونم مستقیا با هاتون در ارتبات باشم
علیک سلام
فعلاً همین سه قسمت آموزشو ابتدا ببینید: مفاهیم، چتروم، پنگ
خیر
البته بازیی ک ساختم برای اندروید
داداش چرا تعداد اوینت ها محدود من بخش مرحل بازی حرکت کاراکتر منو لوگو و… ساختم و دیگه نمی زاره چیزی ب بازیم اضافه کنم الان می خوام واس پرداخت درون برنامه ای یه بازیم اوینت بزارم اما ارور میده و یه ادرس وب میده ک فکر کنم باید یچیزی رو بخرم سایتشم کلا انگلیسی باید چی کار کنم
حتماً طبق دستوراتی که در صفحهی دانلود سایت برای کرک کردن برنامه نوشتیم عمل نکردید.
داداش تو قسمت دانلود نو شته فایلc2license این فایل دقیقا کجاست
داخل فایل زیپ که از سایت دانلود میکنید هست.
سلام ببخشید جای بی ربط کامنت میذارم
من از فاروم محروم شدم . فکر کنم اشتباه شده .اخه هر چی فکرشو میکنم دلیلش رو پیدا نمیکنم .. فقط یه موضوع ارسال کردم که تو اون سوال پرسیدم …
سلام، بله، این مشکل برای خیلی از کاربران دیگهمون پیش اومده و خودش درست شده. هنوز نمیدونم مشکل از کجاست، چون محروم نیستید. شما هم با سیستمهای دیگه وارد بشید و… شاید درست شد.
با احترام
سلام و درود خدمت اقای قاسم زاده عزیز
بنده تازه کارم و چند تا سوال سوال داشتم خدمتتون
1 : موتور کانستراکت 2 یک موتور بازی سازی مثل یونیتیه ؟
2 : یونیتی آموزشش دشوار تره یا کانستراک 2
3 :به نظرتون برای ساخت بازی انلاین 2 بعدی کودوم یک از اینها بهتره
4 : آموزش های بازی سازی در وبسایت شما از کد نویسی سی شارب هم استفاده شده ؟ و یا اگر نه از چه کد نویسی استفاده شده
تشکر از وبسایت بسیار خوب و مفیدتون
خدا قوت
علیک سلام
۱. بله، ولی فقط بازی دوبعدی میسازه.
۲. کانستراکت سادهتر هست
۳. اگر تحت وب هست کانستراکت بهتره وگرنه یونیتی
۴. خیر، فقط در آخرین دورهای که برگزار کردیم از جاوااسکریپت هم استفاده کردیم (در آموزشها و دورههای قبلی بدون برنامهنویسی با کانستراکت کار میکردیم)
سلامم
ممنون از وقتی که میذارید و برای هموطناتون مطالب مفید قرار میدید تا اونا هم پیشرفت کنن
من فقط یه سوال دارم
این آموزش(ایجاد بازی آنلاین)فقط در کانسترکت جواب میده یا یونیتی رو هم شامل میشه؟
یعنی برای ساخت بازی در یونیتی همین مراحل رو بریم کافیه یا باید کارای دیگه ای انجام بدیم؟
یا حق
علیک سلام
راهنمای اصلی سایت یونیتی رو که دیدم از لحاظ مفاهیم پایه خیلی شبیه کانستراکت بود. پس این قسمت (و فقط همین قسمت) از سری آموزشهای ساخت بازی چندنفره ی ما میتونه برای یونیتی هم مفید باشه، ولی برای پیاده سازی و کلاسها و تابعهایی که وجود داره باید ببینید مستندات خود یونیتی چی میگه.
سلام داداش اموزش ها درست هست اما هم اموزش شما و هم اموزش سایت سیرا مشکل داره چون وقتی بازی انلاین با همین اموزش شما میسازیم یا سورس های کانستراکت که تست میکنی تو کامپیوتر مشکل نداره چون اطلاعات از یک کامپیوتر که یک میلی مترم دور نیست فرستاده میشه اما اگه با یکی که یک شهر از شما فاصله داری امتحان کنی مشکل در میاد مشکل اینه مثلا اسپرایت من در مختصات30 است اما در اون میشه10 یا هرچی اطلاعات رد بدل با خیلی سرعت کم رد و بدل میشه و همان سورس که در کامپیوتر تست میکنی و یک میلی متر دور نیست میتوان باگ های در ان دید و چه برسه به یک کیلومتر فاصله
ممنون از اموزش ها با تشکر
دو پست مفید مربوط به این موصوع.
انواع معماری ساخت بازی آنلاین از نظر شبکه https://goo.gl/yHdVuG
چگونه سرور بازی آنلاین بنویسیم
https://goo.gl/wDb7gD