آموزش ساخت بازی چندنفره: مفاهیم اوّلیّه
|سیگنال دهی
همان طور که گفته شد یک پیر برای اینکه بتواند به هاست وصل شود باید آیپی آن را پیدا کند و تشخیص دهد که چگونه میتواند به آن وصل شود. از طرفی هاست میتواند هرکسی باشد، هر جایی روی این کرهی خاکی باشد، در نتیجه فهمیدن اینکه پیر به کجا باید وصل شود تقریباً غیر ممکن است. بنابراین برای اینکه بازیکنها بتوانند همدیگر را پیدا کنند، یک سرور مرکزی به نام سیگنالینگ سرور (signaling server) ایجاد شده است.
سیگنالینگ سرور هاست اصلی بازیها نیست: اوّلین بازیکنی که وارد اتاق بازی میشود نقش هاست بازی را دارد و دادههای بازی را به پیرها میرساند. سیگنالینگ سرور فقط یک سرور مرکزی است که بازیکنها برای پیدا کردن همدیگر وارد آن میشوند. وقتی یک پیر میخواهد به هاست ملحق شود، سیگنالینگ سرور اطّلاعاتی مثل نشانیهای آیپی و جزئیّات اتّصال را دریافت و به دو طرف ارسال میکند. اوّلین باری که پیر بتواند با موفّقیّت به هاست متّصل شود، سیگنالینگ سرور دیگر در اتّصال دخالت نمیکند و دو طرف به صورت مستقیم با هم ارتباط برقرار میکنند.
سیرا در آدرس wss://multiplayer.scirra.com یک سیگنالینگ سرور عمومی را میزبانی میکند. (wss پروتکلی برای اتّصال ایمن WebSocket است. چون دادههای سیگنالینگ از طریق WebSocketها ارسال میشوند. خود بازیها با استفاده از WebRTC کار میکنند.)
اصطلاحات مربوط به سیگنالینگ
سیگنالینگ سرور نباید بازیکنهای یک بازی را به بازی دیگری که هیچ ربطی به آن ندارد وصل کند، و باید به بازیکنان اجازه دهد که در گروههای مختلف یک بازی را به صورت همزمان بتوانند بازی کنند، برای این کار بازیکنها به یک اتاق (room) در یک نمونهی (instance) بازی ملحق میشوند.
سیگنالینگ سرور ابتدا بازیکنهای هر بازی را از بازی دیگر جدا میکند. بازیتان باید یک نام منحصر به فرد جهانی در سرور داشته باشد تا هر کسی در بازی شما دقیقاً به همان بازی در سیگنالینگ سرور متّصل شود. این کار باعث میشود که بازیکنها اشتباهی به بازیهای دیگر نامربوطی که کلاً عملکردشان با بازی شما فرق میکند وصل نشوند. برای هر بازی که میسازید باید از یک اسم در سیگنالینگ سرور استفاده کنید. برای اینکه اسمی که انتخاب میکنید منحصر به فرد باشد در اسم بازیتان نام خودتان یا شرکتتان را هم بنویسید. مثلاً اگر اسم بازیتان Asteroids است، به جای اینکه در سیگنالینگ سرور اسم بازیتان را “Asteroids” خالی بنویسید، بنویسید “MyStudio-Asteroids” یا “JohnSmith-Asteroids” (مثلاً JohnSmith اسم خودتان و MyStudio اسم شرکتتان است). در ضمن این اسمی که انتخاب میکنید هیچ جا نمایش داده نمیشود و فقط در سیگنالینگ سرور به کار میرود، بنابراین به خاطر منحصر به فرد شدن میتوانید هر جزئیّات دیگری را هم که خواستید به این اسم اضافه کنید و لازم نیست نگران باشید.
بعد سیگنالینگ سرور بازیکنهای نمونههای مختلف یک بازی را از هم جدا میکند. مثلاً شما بازیتان را در یک نمونهی پایدار منتشر کردهاید و میخواهید بازیکنها آن را بازی کنند، و یک نمونهی آزمایشی نیز از بازیتان ایجاد کردید تا کسانی که قرار است بازی را تست کنند از آن استفاده کنند و همچنین نمونههای دیگری نیز از بازیتان ساختهاید. این باعث میشود که تستکنندگان نسخهی آزمایشی به اشتباه به بازیکنهای نسخهی پایدار وصل نشوند. چون شاید نسخهی آزمایشی مکانیزم و خصوصیّاتی متفاوت از نسخهی پایدار داشته باشد. حتّی نسخههای بازی هم میتواند فرق کند، مثلاً بازیکنهای نسخههای v1.0، v1.1، v1.2 و… اشتباهی به یکدیگر وصل نمیشوند. حتّی میتوانید نمونههایی برپایهی مکان زندگی بازیکنها داشته باشید، مثلاً بازیکنان اروپا، آمریکای شمالی و آسیا هر کدام فقط به بازیکنهای واقع در منطقهی زندگی خودش بتواند وصل شود. این دو میتوانند با هم ترکیب شوند. یعنی اروپاییهای نسخهی 1.1 به اروپاییهای نسخهی 1.2 وصل نمیشوند و…
در انتها بازیکنها میتوانند به یک اتاق ملحق شوند. یک اتاق نمایندهی گروهی از بازیکنان است که دارند با هم بازی میکنند. بازیکنها نمیتوانند سایر بازیکنانی را که در آن اتاق نیستند مشاهده کنند. اوّلین بازیکنی که وارد اتاق شود هاست میشود، بعد سیگنالینگ سرور هاست را از ورود هر بازیکن دیگری به آن اتاق مطّلع میکند. بعد آنها به هم متّصل میشوند و شروع به بازی کردن میکنند.
در شیء Multiplayer کنستراکت 2، همهی اکشنها، کندیشنها واکسپرشنهایی که به سیگنالینگ سرور ربط داشته باشند در یک گروه به اسم Signalling قرار میگیرند. بقیّهی آنها به خود بازیها مربوط میشوند.
ممنون!
در ضمن به نطرم چند تا مشکل هست.
1.چرا نمیشه حتی آواتارو آپلود کرد؟ این دسترسی هم بدید چون آواتار که حجمی نداره!
2. رو هاست رایگان زدید سایت رو؟
3.آموزش ها رو میخواهم ویدیو تهیه کنم با کیفیت بالا میشه ایمیلتونو میدید تا براتون بفرستم؟
4.امیدوارم شما هم آموزش هاتونو ادامه بدید در ضمینه ایونت ها.
بدرود
سلام
1. به جاش گالری آواتار هست و درضمن میتونید آواتارتون رو یه جا دیگه آپلود کنید، بعد لینکش رو بدین. به خاطر همین فکر نمیکنم مشکلی باشه. میترسم بعدا که حجم کاربرا زیاد بشه این آواتارها دردسرساز بشن.
2. خیر. هاست سایت رایگان نیست.
3. ایمیل: [email protected]
4. انشاءالله
سلام
خیلی سایتتون خوب هست
چگونه میشه یک بازی ساده تحت وب در هاست ابلود کرد و اجرا کرد و طوری که قابلیت ثبت نام وجود داشته باشد برای کاربران و هر کاربر هر رکوردی میزنه ثبت بشه و در صفحه ای به صورت عمومی رکوردای کاربران معلوم بشه ؟
اگه امکانش هست کامل توضیح بدید و یا ویدیو اموزشی قرار بدید مطمئنم سوال خیلی هست
تشکر
علیک سلام
نظر لطفتونه
برای ثبت نام که خودتون میتونید یک اسکریپتی نصب کنید که قابلیت ثبت نام داشته باشه یا بعد از رکورد زدن اسم بازیکن رو ازش بپرسید، برای ثبت برترین امتیازها به صورت آنلاین هم تا چند روز دیگه یک آموزش تو سایت قرار میدم.
با سلام این مطلب یا مطالب نوشتاریتان را در قالب PDF هم بگزارید خیلی خوب میشه
با تشکر
سلام.
این آموزش که در قالب PDF هست، بیشتر آموزشهای متنی سایت هم همین طور.
فقط به خاطر بهبود سئوی سایت، نسخهی متنی آموزشها رو هم میذارم.
البته بعضی از آموزشها به خاطر کوتاه بودن PDF نشدند.
لینک دانلود این آموزش هم همین الآن دقیقاً زیر عکس کاور آموزش هست:
http://si2.ir/download/376/
خیلی عالی بود ، ممنون
ممنون از مطالبتون
عالی بود خیلی کمکم کرد
میخواستم اگه میشه ویدیو ها رو هم به صورت متن در سایت بگذارید
و بعضی از عکس رو نمیشه دید(فیزیک در کنستراکت ۲: مفاهیم اوّلیّه) اگه درست کنید ممنون میشم
خسته نباشید
علیک سلام
به خاطر این که وقت زیادی میطلبه امکانش نیست.
خیلی ممنون
مقله خوبی بود
ولی تو این مقاله نگفتید چگونه این کار ها را انجام دهیم
مثل چگونه بازی بسازیم که دو نفر با مسابقه بدهند
سلام
اون مربوط میشه به قسمتهای سوم و چهارم آموزش ساخت بازی چندنفره.، که انشاءالله سرم خلوت بشه شاید ادامه پیدا کنه.
آموزش ساخت چتروم رو هم میتونید ببینید (قسمت دوم آموزش ساخت بازی چندنفره).
با عرض سلام وخسته نباشید فراوان از زحمات شما
اموزشهاتون خیلی عالین
اگه میشه راجب کارکتر های gif هم توضیح بدین برای طراحی حرکت دادان ادم یا حیوانات
سلام من اموزش چت رومو دیدم اما چطوری یه بازی بسازم که دو نفر با هم بازی کنند و همدیگرو ببینند
سلام
اگه آموزش رو دیدهباشید گفتیم هنوز دو قسمت دیگه از آموزشهای چندنفره باقی مونده، که در اونجا به این مسائل هم میرسیم انشاءالله.
سلام.اول تشکر میکنم از اموزشای خوبتون.فقط قسمت دوم و سوم ویدیو هستند.میخواستم خواهش کنم اگه میشه این بخش اول رو هم به صورت ویدیو قرار بدین البته اگه میشه
علیک سلام. این PDF به اندازهی کافی کامل هست، ولی نسخهی ویدئویی این آموزش هم وجود داره.
برای تهیّهی نسخهی ویدئویی این قسمت روی لینک زیر کلیک کنید و فقط جلسهی یازدهم اون رو به مبلغ ۱۰۰۰ تومن بخرید.
http://construct2.ir/showthread.php?tid=609
آثا چقدر مسخره شد.
فقط صد نفر برای عضویت تو بازی؟
سلام
بستگی به سبک بازیتون و نوع اتصال بازیکنها داره.
مثلا پیرتوپیر باشه یا دارای سرور مرکزی باشه فرق میکنه.
یا حتّی سبک بازی هم تأثیر داره، مثلا اگه نیازی به آنلاین بودن همزمان همهی کاربران در یک زمان خاص و بازی کردنشون با هم نیست و اتصال برپایهی سرور مرکزیه تا چندهزارنفر هم شاید بتونن وصل بشن و بازی کنن (مثل بازیهایی شبیه کلش)
ما در این آموزش فرض رو بر این گرفتیم که اتصال پیرتوپیره و همه باید همزمان آنلاین باشن و با هم بازی کنند که در این حالت هم شاید به زور ۲۰ تا بازیکن بتونن آنلاین بازی کنند.
سلام داداش گلم ممنون بابت اموزش هاتون من یک بازی ماشینی 2d کامل ساختم می خوام انلاینش کنم مثل کلش طوری ک هک نشه و سود این زحمت هایی ک کشیدمو بده باید چی کار کنم راستی میشه ایدی تلگرامتو بدی تا بتونم مستقیا با هاتون در ارتبات باشم
علیک سلام
فعلاً همین سه قسمت آموزشو ابتدا ببینید: مفاهیم، چتروم، پنگ
خیر
البته بازیی ک ساختم برای اندروید
داداش چرا تعداد اوینت ها محدود من بخش مرحل بازی حرکت کاراکتر منو لوگو و… ساختم و دیگه نمی زاره چیزی ب بازیم اضافه کنم الان می خوام واس پرداخت درون برنامه ای یه بازیم اوینت بزارم اما ارور میده و یه ادرس وب میده ک فکر کنم باید یچیزی رو بخرم سایتشم کلا انگلیسی باید چی کار کنم
حتماً طبق دستوراتی که در صفحهی دانلود سایت برای کرک کردن برنامه نوشتیم عمل نکردید.
داداش تو قسمت دانلود نو شته فایلc2license این فایل دقیقا کجاست
داخل فایل زیپ که از سایت دانلود میکنید هست.
سلام ببخشید جای بی ربط کامنت میذارم
من از فاروم محروم شدم . فکر کنم اشتباه شده .اخه هر چی فکرشو میکنم دلیلش رو پیدا نمیکنم .. فقط یه موضوع ارسال کردم که تو اون سوال پرسیدم …
سلام، بله، این مشکل برای خیلی از کاربران دیگهمون پیش اومده و خودش درست شده. هنوز نمیدونم مشکل از کجاست، چون محروم نیستید. شما هم با سیستمهای دیگه وارد بشید و… شاید درست شد.
با احترام
سلام و درود خدمت اقای قاسم زاده عزیز
بنده تازه کارم و چند تا سوال سوال داشتم خدمتتون
1 : موتور کانستراکت 2 یک موتور بازی سازی مثل یونیتیه ؟
2 : یونیتی آموزشش دشوار تره یا کانستراک 2
3 :به نظرتون برای ساخت بازی انلاین 2 بعدی کودوم یک از اینها بهتره
4 : آموزش های بازی سازی در وبسایت شما از کد نویسی سی شارب هم استفاده شده ؟ و یا اگر نه از چه کد نویسی استفاده شده
تشکر از وبسایت بسیار خوب و مفیدتون
خدا قوت
علیک سلام
۱. بله، ولی فقط بازی دوبعدی میسازه.
۲. کانستراکت سادهتر هست
۳. اگر تحت وب هست کانستراکت بهتره وگرنه یونیتی
۴. خیر، فقط در آخرین دورهای که برگزار کردیم از جاوااسکریپت هم استفاده کردیم (در آموزشها و دورههای قبلی بدون برنامهنویسی با کانستراکت کار میکردیم)
سلامم
ممنون از وقتی که میذارید و برای هموطناتون مطالب مفید قرار میدید تا اونا هم پیشرفت کنن
من فقط یه سوال دارم
این آموزش(ایجاد بازی آنلاین)فقط در کانسترکت جواب میده یا یونیتی رو هم شامل میشه؟
یعنی برای ساخت بازی در یونیتی همین مراحل رو بریم کافیه یا باید کارای دیگه ای انجام بدیم؟
یا حق
علیک سلام
راهنمای اصلی سایت یونیتی رو که دیدم از لحاظ مفاهیم پایه خیلی شبیه کانستراکت بود. پس این قسمت (و فقط همین قسمت) از سری آموزشهای ساخت بازی چندنفره ی ما میتونه برای یونیتی هم مفید باشه، ولی برای پیاده سازی و کلاسها و تابعهایی که وجود داره باید ببینید مستندات خود یونیتی چی میگه.
سلام داداش اموزش ها درست هست اما هم اموزش شما و هم اموزش سایت سیرا مشکل داره چون وقتی بازی انلاین با همین اموزش شما میسازیم یا سورس های کانستراکت که تست میکنی تو کامپیوتر مشکل نداره چون اطلاعات از یک کامپیوتر که یک میلی مترم دور نیست فرستاده میشه اما اگه با یکی که یک شهر از شما فاصله داری امتحان کنی مشکل در میاد مشکل اینه مثلا اسپرایت من در مختصات30 است اما در اون میشه10 یا هرچی اطلاعات رد بدل با خیلی سرعت کم رد و بدل میشه و همان سورس که در کامپیوتر تست میکنی و یک میلی متر دور نیست میتوان باگ های در ان دید و چه برسه به یک کیلومتر فاصله
ممنون از اموزش ها با تشکر
دو پست مفید مربوط به این موصوع.
انواع معماری ساخت بازی آنلاین از نظر شبکه https://goo.gl/yHdVuG
چگونه سرور بازی آنلاین بنویسیم
https://goo.gl/wDb7gD